Παρακολουθείστε σήμερα το Πολιτιστικό μας Ημερολόγιο ταινίες μικρού μήκους που φτιάχτηκαν από καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο εν μέσω πανδημίας.
Με το σκεπτικό πως πρέπει να συμπεριλάβουμε και να κατανοήσουμε το παρόν, να διδαχτούμε από αυτό, να το αφηγηθούμε και να το ξορκίσουμε, δημιουργώντας παράλληλα μια ψηφιακή χρονοκάψουλα που θα διατηρήσει τη μνήμη αυτής της εποχής για τις μελλοντικές γενιές το Ίδρυμα Ωνάση ξεκίνησε το πρότζεκτ ENTER. Ανέθεσαν λοιπόν σε καλλιτέχνες ανά τον κόσμο και από όλες τις γενιές να ετοιμάσουν νέα έργα σε 120 ώρες.
Το ENTER όπως σημειώνουν οι δημιουργοί του δεν είναι ένα ψηφιακό ημερολόγιο καραντίνας αλλά μια σειρά έργων που δημιουργούνται μέσα στην συνθήκη του «εδώ και τώρα».
Εμείς επιλέξαμε για σας τέσσερα έργα, από ξεχωριστούς καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που προσεγγίζουν το θέμα με μοναδικό και ξεχωριστό τρόπο.
ISABELLA ROSSELLINI & PAUL MAGID
ΔΑΡΒΙΝΟΣ, ΤΙ;
Η Ιζαμπέλα βρίσκεται σε καραντίνα εξαιτίας του κορονοϊου. Αποφάσισε πως ήρθε η ώρα να διαβάσει όλα τα βιβλία του Δαρβίνου – μόνο που πρόκειται για βαρύ ανάγνωσμα, κι έτσι την παίρνει ο ύπνος καθώς τα διαβάζει. Στον ύπνο της εμφανίζεται το φάντασμα του Δαρβίνου. Θέλει να μιλήσει για την έκφραση των συγκινήσεων, μιας που η Ιζαμπέλα είναι ηθοποιός. Ο Δαρβίνος εξηγεί πως στο βιβλίο του «η έκφραση των συγκινήσεων στον άνθρωπο και τα ζωα» παρουσιάζει την υπόθεση εργασίας για το πώς αυτές οι βασικές συγκινήσεις, ακριβώς όπως τα οστά ή τα ράμφη των περιβόητων σπίνων του, καθορίζονται από την εξέλιξη.
Η διάσημη ηθοποιός σημειώνει για το έργο της:
Η ταινία δεν έχει καμία αναφορά στην προσωπική μου ζωή. Αλλά οτιδήποτε γράφω αντλεί πάντα από την επιστήμη του ήχου. Έχω μεταπτυχιακό στη Συμπεριφορά και Προστασία των Ζώων και βλέπω τον εαυτό μου ως «περιβαλλοντική καλλιτέχνιδα».
Διάρκεια: 8´22´´
Δείτε την ταινία εδώ
ROOTLESSROOT
ΜΕΡΟΣ 1
Θα θέλατε να κινείστε καλύτερα; να μεγαλώνετε/γυρνάτε καλύτερα;
Να διαχειριστείτε καλύτερα το άγχος και την αβεβαιότητα της καθημερινής ζωής;
Τι θα λέγατε να αρχίσετε να δουλεύετε πάνω σε αυτό όσο βρίσκεστε στο σπίτι;
Η Λίντα και ο Γιόζεφ παρουσιάζουν τις βασικές αρχές της πρακτικής fighting monkey.
Η Ζωή σπάνια εξελίσσεται όπως περιμένουμε.
Τις περισσότερες φορές είναι απρόβλεπτη.
Ποιά παιχνίδια παίζετε για να γίνετε νέοι μεγαλώνοντας; Ποιά παιχνίδια παίζετε για να αναπτύξετε την ενέργεια της νεότητας;
Αντί να προσπαθείτε να «φτιάξετε» το σώμα σας, προσπαθήστε να μάθετε με χαρά και με μακροπρόθεσμα οφέλη τη σημασία της προσαρμοστικότητας.
Διάρκεια: 2΄56΄΄
Δείτε το βίντεο εδώ
ROOTLESSROOT
ΜΕΡΟΣ 2
Για να παρατηρήσεις χρειάζεσαι την ακινησία. Πρέπει να περιμένεις. Να μη βιάζεσαι. Να διευρύνεις τον χρόνο, ώστε να αποκτήσεις πρόσβαση σε πληροφορίες που δεν είναι εύκολα ορατές.
Διάρκεια: 2΄43΄΄
Δείτε το βίντεο εδώ
ΜΙΑ ΠΥΞΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΤΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ | ALINA TENSER & GABO CAMNITZER
ΣΕ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΤΟΥ QUEENS ΜUSEUM ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ
Στο “μια πυξίδα για την πόρτα του σπιτιου”, η Alina Tenser και ο Gabo Camnitzer χρησιμοποιούν την κάτοψη του διαμερίσματός τους ως μεταφορά και αφορμή προβληματισμού για τα μεταβαλλόμενα όρια των παραδοσιακών προσλήψεων του χώρου εν μέσω της κρίσης του covid-19.
Το βίντεο δημιουργήθηκε μέσα σε 120 ώρες, με μια παλιά κάμερα και αυτοσχέδια υλικά που είχαν σπίτι τους οι καλλιτέχνες. Το βίντεο θίγει ένα ευρύ φάσμα ζητημάτων όπως: την έννοια της «παρέκκλισης» κατά τον Λουκρήτιο• τον όρο ‘cocooning’ που εισήγαγε στον δημόσιο λόγο η σύμβουλος μάρκετινγκ Faith Popcorn• τις απόψεις της Angela Mitropoulos για την οικονομία, με την αρχαιοελληνική σημασία της λέξης• και τη θεωρία της εγγύτητας του Edward Hall.
Διάρκεια: περ. 10΄
Δείτε το βίντεο εδώ