«Ζάλογγος», «Αλέξανδρος», «Στήλη», «Ποσειδώνας», «Γλυπτό ΔΕΘ», «Ολυμπιακοί κύκλοι» & «Ειράνα», αποτελούν πολιτιστικό πόλο έλξης.
Τα 7 γλυπτά, καθώς ανήκουν σε διαφορετικές περιόδους από 1957 έως 2001, επιτρέπουν στους επισκέπτες να έχουν µια πιο πλήρη εικόνα για την εικαστική δηµιουργία του Γιώργου Ζογγολόπουλου, που έπλασε µεγάλης κλίµακας δηµιουργίες, αξιοποιώντας το νερό, τον άνεµο, το φως & τον ήχο: «Μέσα από τα έργα µου επιδιώκω να επικοινωνήσει ο κάθε άνθρωπος µε ό,τι εκείνος επιθυµεί και αναπολεί, όσο απραγµατοποίητο και ανέφικτο αν είναι. Αλλωστε τις κρυφές λαχτάρες δεν υπηρετεί η τέχνη;», έλεγε ο ίδιος.
Χάρις στο επιτυχημένο πρόγραμμα των μηνιαίων δωρεάν ξεναγήσεων, στη μοναδική στο είδος της Υπαίθρια Δημοτική Γλυπτοθήκη, η ικανοποίηση & θερμή αποδοχή του κόσμου δημιουργεί προσδοκίες & αισιοδοξία για την περαιτέρω αξιοποίηση της, και των δυνατοτήτων που αυτή μπορεί να προσφέρει βελτιώνοντας την καθημερινότητα των πολιτών μέσα μέσα από την αναβάθμιση της ποιότητας του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε.
1. Ζάλογγο – 1953
Διαστάσεις: Ύψος 1,30 μ.
Υλικό κατασκευής: Ορείχαλκος με πατίνα.
Το έργο αυτό αναφέρεται στον αλλόκοτο χορό των Σουλιωτισών. Το γλυπτό αναπαριστά το Μνημείο Ζαλόγγου σε κλίμακα 1:10. Τρία όμοια γλυπτά βρίσκονται στην Προεδρία της Ελληνικής Δημοκρατίας, στην Εθνική Γλυπτοθήκη και στο Μουσείο Μπενάκη.
12 Δεκεμβρίου 1803, πριν από 2 αιώνες, καταχείμωνο και ο Αλή Πασάς καταδιώκει τους Σουλιώτες. Μερικοί κατέφυγαν στο Ζάλογγο, οι περισσότεροι δεν γλύτωσαν, άλλοι παραδόθηκαν, όμως 53 γυναίκες αποφάσισαν ομόγνωμα τη μεγάλη θυσία και μαζί με τα παιδιά τους στήσανε το μοιραίο χορό.
Από το 1960, το μεγαλύτερο άγαλμα της Ελλάδας με τίτλο «Μνημείο Ζαλόγγου», βρίσκεται εκεί για να μας θυμίζει το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να γράφει τη μοίρα του. Ένα από τα τρία πιστά αντίγραφα, έργα του ίδιου του καλλιτέχνη στήθηκε επάνω σ’ ένα κομμάτι βράχου από τα Τουρκοβούνια για να τιμήσει η πόλη μας την επέτειο των 200 χρόνων της Εθνικής Παλιγγενεσίας.
2. Αλέξανδρος – 1968
Διαστάσεις: Ύψος 2,00 μ.
Υλικό κατασκευής : Χυτός ορείχαλκος.
Ο «Αλέξανδρος» αποτελεί κομμάτι της ιστορίας του Δήμου Ψυχικού. Ήταν ένας τσαγκάρης που τη δεκαετία του ’50 γύριζε στις γειτονιές του Ψυχικού κι εξυπηρετούσε τους κατοίκους. Οι παλιοί θυμούνται ακόμη την ψηλόλιγνη μορφή του που ενέπνευσε τον καλλιτέχνη. Ήρθε το ́22 περπατώντας από την Ανατολή για ν’ αποφύγει την βαναυσότητα των Τούρκων. Κάποτε, ο Γιώργος Ζογγολόπουλος του ζήτησε να ποζάρει. Ο Αλέξανδρος δεν άντεξε την ακινησία του μοντέλου παρά μόνον δυο-τρεις μέρες αλλά αυτές υπήρξαν αρκετές για τον γλύπτη, που ακινητοποίησε σε μπρούτζο τον πρόσφυγα «Αλέξανδρο» και απαθανάτισε τη μορφή του.
Το γλυπτό μας υποδέχεται στην είσοδο της Γλυπτοθήκης και προσφέρθηκε από τη Συλλογή Ζαχαρία Πορταλάκη. Όμοιο γλυπτό βρίσκεται στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή.
3. Ποσειδώνας – 1957
Διαστάσεις: Ύψος 6,00 μ.
Υλικό κατασκευής: Ανοξείδωτος χάλυβας.
Ο «Ποσειδώνας» αποτέλεσε μέρος της βραβευμένης πρότασης του Γιώργου Ζογγολόπουλου για τη διαμόρφωση της Πλατείας Ομονοίας με τους υδάτινους πίδακες το 1958. Τα σχέδια περιλάμβαναν μια υδάτινη γλυπτική σύνθεση από πίδακες όπου θα είχε σε κεντρικό σημείο το γλυπτό «Ποσειδώνας», που είχε εκτεθεί το 1957 στο Σάο Πάολο. Το έργο εγκαινιάστηκε το 1960 χωρίς όμως τον «Ποσειδώνα». Το 2014 όμοιο γλυπτό, ύψους 3,90 μέτρων και πλάτους 3 μέτρων, κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα εγκαταστάθηκε στον περιβάλλοντα χώρο του νέου κτηρίου της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Τζορτζ Ουάσιγκτον, στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α. Εναι το πρώτο έργο Έλληνα γλύπτη, όπως σημειώθηκε, εγκατεστημένο σε δημόσιο χώρο στην αμερικανική πρωτεύουσα.
4. Γλυπτό Δ.Ε.Θ – 1966
Διαστάσεις : Ύψος 4,50 μ.
Υλικό κατασκευής: Ανοξείδωτος χάλυβας
Διαστάσεις: Ύψος 1,93 μ
Υλικό κατασκευής : Ανοξείδωτος χάλυβας
Όμοιο έργο βρίσκεται στην Εθνική Γλυπτοθήκη και είναι εγκατεστημένο από το 2001 στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ύψους 15 μέτρων και βάρους 9 τόνων).
6. Στήλη – 1999
Διαστάσεις : Ύψος 6,00 μ.
Υλικό κατασκευής : Ανοξείδωτος χάλυβας και οπτική ίνα.
Όμοιο έργο εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Biennale Βενετίας το 1999 και στη συνέχεια τοποθετήθηκε το 2001 στον σταθμό «Ευαγγελισμός» του Μετρό, στο Πάρκο Ριζάρη.
7. Ειράνα – 2001
Διαστάσεις: Ύψος 6,00 μ.
Υλικό κατασκευής : Ανοξείδωτος χάλυβας.
Είναι το τελευταίο έργο της ζωής του γλύπτη που ονομάστηκε από τον δωρικό τύπο του ονόματος Ειρήνη. Τοποθετήθηκε πρώτη φορά σε δημόσιο χώρο στο Ψυχικό. Όμοιο έργο βρίσκεται στην κατοικία του γλύπτη.
Ο Έλληνας καλλιτέχνης (1 Μαρτίου 1903 – 11 Μαΐου 2004) ήταν εκπρόσωπος της γενιάς του ’30, με σημαντικό και αναγνωρισμένο έργο. Το έργο του εκτείνεται σε μια περίοδο περίπου οκτώ δεκαετιών παρουσιάζοντας μεγάλη ποικιλία, ευρεία θεματογραφία και τάση για συνεχή ανανέωση, γεγονός που τού έδωσε το προσωνύμιο «ο αιώνιος έφηβος». Στην καλλιτεχνική του πορεία συνέδεσε την γλυπτική με την αρχιτεκτονική. Εκπροσώπησε πολλές φορές την Ελλάδα σε διεθνείς θεσμούς και τιμήθηκε με σημαντικές διακρίσεις. Το 2004, λίγο πριν φύγει από τη ζωή, δημιούργησε και κληροδότησε το έργο του στο «Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου».
Πηγή ενημέρωσης : Ομάδα Σύνταξης από την περιοδική έκδοση του “Παράθυρου“